Ryby – dlaczego warto?

Dietetycy alarmują, że spożycie ryb w codziennej diecie Polaków jest wciąż niewystarczające. Potwierdzają to statystyki, które mówią, że 80% Polaków w ciągu tygodnia spożywa maksymalnie jeden posiłek z rybą lub mniej.

Niskie spożycie ryb wśród Polaków często wynika z braku tradycji spożycia ryb, niechęci do charakterystycznego smaku i zapachu, wysokiej ceny lub też braku umiejętności przygotowywania ryb w potrawach.

Jednak z żywieniowego punktu widzenia ryby i przetwory rybne są niezwykle ważnym elementem w żywieniu człowieka. Mięso ryb oprócz tego, że zawiera łatwo przyswajalne i pełnowartościowe białko, charakteryzuje się wysoką zawartością wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 (kwas eikozapentaenowy) i omega-6 (kwas dokozaheksaenowy) co daje wiele korzyści zdrowotnych. Szczególnie dotyczy to gatunków ryb morskich takich jak: śledź, makrela, mintaj.

Badania epidemiologiczne wskazują, że w Polsce choroba niedokrwienna serca jest przyczyną około 40% zgonów wśród mężczyzn, a wśród kobiet jest drugą najczęstszą przyczyną. Dlatego systematyczne spożycie ryb zalecane jest zarówno w pierwotnej jak i wtórnej profilaktyce niedokrwiennej choroby serca. Dodatkowo kwasy tłuszczowe omega-3 wykazują działanie poprawiające profil lipidowy, szczególnie przez zwiększanie stężenia frakcji „dobrego” cholesterolu HLD przy jednoczesnym obniżaniu stężenia miażdzycorodnej frakcji LDL, obniżające wartość ciśnienia tętniczego, a także działanie immunomodulacyjne. Ponadto ryby są doskonałym źródłem jodu, selenu, fosforu oraz witaminy D. Warto spożywać też małe ryby ze szkieletem np. szprotki, ponieważ zawierają w sobie wapń.

Wybierając na swój posiłek rybę, także podczas okresu urlopowego, należy pamiętać, aby nie była ona smażona na głębokim oleju, lepiej wybrać np. grillowaną, pieczoną, lub duszoną.

Zobacz Wszystkie

Medispace