• 07 LIP 15
    Jakie znaczenie dla naszego organizmu ma witamina D?

    Jakie znaczenie dla naszego organizmu ma witamina D?

    Już 9 na 10 Polaków ma niedobór witaminy D. Lekarze przestrzegają: wpływ tej witaminy na prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu jest nieoceniony, m.in. chroni przed chorobami cywilizacyjnymi, w tym nowotworami.

    Witamina D, zwana także witaminą słońca, pełni wiele ważnych funkcji w organizmie zarówno dzieci jak i dorosłych, m.in.:

    • odgrywa istotną rolę w procesie mineralizacji kości poprzez regulowanie wchłaniania, przyswajania i wydalania wapnia i fosforu. Oznacza to, że witamina D odpowiada za zdrowe kości i zęby oraz chroni dorosłych przed osteoporozą.

     

    • działa korzystnie na układ nerwowy poprzez regulowanie poziomu wapnia we krwi i regenerację komórek nerwowych.

    Amerykańscy naukowcy zauważyli również, że u osób dorosłych, którzy mają niedobór  witaminy D wzrasta o 35 proc. ryzyko śmierci z powodu choroby układu krążenia oraz o 14 proc. zgonu z powodu raka.

     

    Witamina D u osób po przeszczepie

    Witamina D wzmacnia także odporność i przez to zmniejsza zapadalność na różnego rodzaju infekcje. Witamina ta reguluje układ immunologiczny organizmu, zwalczając przy tym bakterie i wirusy. Dlatego też ma szczególne znaczenie dla osób po przeszczepie organów, które biorą leki immunosupresyjne. Przyjmowanie leków sprawia, że osoby po przeszczepie są bardziej narażone na zakażenia wirusowe i bakteryjne.  

     Jak objawia się niedobór witaminy D?

     

    • brak apetytu
    • mdłości
    • biegunka
    • osłabienie
    • zwiększone uczucie pragnienia
    • wzmożone oddawanie moczu
    • pocenie się
    • wymioty
    • świąd skóry
    • ból głowy i oczu

     

    Najważniejsze źródła witaminy D: ryby i nabiał zamiast słońca

    Witamina D to hormon steroidowy, który produkowany jest przez organizm z cholesterolu gdy skóra eksponowana jest na promienie słoneczne. Ponieważ w Polsce okres słoneczny jest dość krótki a witamina ta powinna być dostarczana przez cały rok naszemu organizmowi to poza produkcją witaminy D z promieni słonecznych można pozyskiwać również. z produktów żywnościowych takich jak:

    • świeży węgorz
    • łosoś
    • śledź w oleju
    • marynowany śledź
    • sardynki
    • makrela
    • tuńczyk
    • żółtko jaja
    • żółty ser
    • mleko